KBV uppmanar verkstäderna att påbörja arbetet med Godkänd Bilverkstad

    1024 805 Annika Wiel Hvannberg

    Det är bra att branschen sätter kvalitet i fokus med införandet av både Godkänd Bilverkstad och Riktlinjer för skadeverkstad. Det menar Kontrollerad Bilverkstads vd, Thomas Engström, som nyligen samlade sitt växande team av kvalitetscoacher specialiserade på bilverkstäder. Men det är också viktigt att verkstäderna kommer igång, menar KBV.

    Thomas Engström berättar att bit efter bit faller på plats i Kontrollerad Bilverkstads (KBV) förberedelsearbete inför de båda kvalitetsdokument som branschen antagit – dels Godkänd Bilverkstad för alla bilverkstäder och ett obligatorium för verkstäder som är anslutna till MRF eller SFVF, dels Riktlinjer för skadeverkstäder för reparationsarbeten på fordon upp till 3,5 ton. Bakom den sistnämnda står MRF, Bil Sweden samt försäkringsbolagen IF och Folksam, vilket kan tolkas på samma vis – som ett obligatorium för skadeverkstäder upphandlade av försäkringsbolagen.

    Thomas Engström poängterar att verkstäder som är anslutna till Kontrollerad Bilverkstad (KBV) eller Kontrollerad Skadeverkstad (KSV), redan har gjort stora delar av det arbete som föreskrivs i styrdokumenten för de båda kvalitetskoncepten.
    – Våra ordinarie koncept är en bra grund för verkstäderna att kunna leva upp till de båda kvalitetsstandardarna. För Godkänd Bilverkstad tillkommer den årliga kontrollen samt för vissa verkstäder ett antal stickprovskontroller. Vår rekommendation är att verkstäderna påbörjar sitt interna arbete med kvalitetsstandarden. Motsvarande gäller för riktlinjer för skadeverkstäder, påbörja arbetet nu istället för att vänta till sista minuten, säger Thomas Engström och tillägger att de båda koncepten innebär både bättre lönsamhet och stärkt konkurrenskraft.
    – Kvalitet lönar sig alltid, därför är det bra att påbörja arbetet med dem både ute på verkstadsgolvet och administrationen redan nu.

    När KBV:s team samlades lades stor vikt vid förberedelse och utbildning i Godkänd Bilverkstads dokument och tolkning av det, motsvarande för Riktlinjer för bilskadereparationer samt ISO-certifiering enligt ISO9001 och ISO14001. Som speciellt inbjuden föredragshållare medverkade Mats Granö, konsult inom ISO-certifiering.
    – Vi är taggade och framför allt pålästa i de båda kvalitetskoncepten, vilket borgar för bra vägledning och coachning av verkstäderna, förklarar Thomas Engström och tillägger att KBV befinner sig i en stark tillväxtfas, vilket innebär att ytterligare kvalitetscoacher ska rekryteras.
    – Vi kan erbjuda ett fritt och stimulerande arbete.

    KBV har nu ett rikstäckande nätverk av kvalitetscoacher med lång och bred erfarenhet från arbete på vanliga bilverkstäder och i skadeverkstäder. Team KBV består, utöver vd Thomas Engström, av tekniske chefen Per Fredriksson, marknadskoordinatorn Henric Widén samt kvalitetscoacherna Stefan Beijar, Robert Ladréhn, Niclas Marcus, Andreas Wiksten, Kristoffer Ahlsén, Jonas Ekström, Pierre Björck, Conny Söderlund, Lars Lundberg och Henrik Johansson.

    Bild: Team KBV sommaren 2018.

    AUTHOR

    Annika Wiel Hvannberg

    All stories by: Annika Wiel Hvannberg