Aros Auto i Västerås blir den första Kia-verkstaden som kliver in i kvalitetsstandarden riktlinjer för skadeverkstäder. Kvalitetssäkrad Skadeverkstad är en standard som MRF arbetat fram tillsammans med Bil Sweden och som allt fler försäkringsbolag anammar.
– Vi gillar att ligga i framkant, inleder servicemarknadschefen Andreas Egnesund och fortsätter:
– Riktlinjer för skadeverkstäder är en del av kravbilden för att få göra jobb i framtiden. Steget var inte långt för oss eftersom vi redan hade arbetat fram processer tillsammans med personalen på skadeverkstaden. Så det var bara att haka på!
Aros Auto är Kia-återförsäljare i Västerås. Anläggningen är komplett, allt-i-ett, och skadeverkstaden inkluderar även egen lack och plast. Totalt arbetar 40 personer hos Aros Auto i Västerås och vid anläggningen i Enköping 20 personer. En anläggning där det, utöver Kia, även säljs Subaru och utförs Saab-service.
Andreas berättar att Kia växer som märke i Västerås, och på sikt kommer skadeverkstaden att enbart jobba med märket, stand-alone. Han berättar också att företaget ligger långt fram i sitt kvalitetsarbete. Därför var det högst naturligt att hänga på kvalitetsstandarden för skadeverkstäder som arbetar med bilar upp till 3,5 ton.
Sedan tidigare sköter Kontrollerad Bilverkstad, KBV, kvalitetsuppföljningar i form av stickprovskontroller på skadeverkstaden i Västerås.
– Aros Auto var redan på god väg i sitt kvalitetsarbete, så steget var inte långt till att nå upp till villkoren för Kvalitetssäkrad Skadeverkstad. De är en fin representant för det som kallas ”best practice” inom Kia-led, säger KBV:s vd Thomas Engström och gratulerar Aros Auto till den nya kvalitetsnivån.
Bild, fr v: Thomas Engström, KBV, Andreas Egnesund, Aros Auto, och Stefan Beijar, KBV.