VW-handlaren Börjessons i Blekinge har gjort ett skifte när det gäller kontrollföretag för sina verkstäder. Sedan den 1 mars är det KBV som går in och checkar att teknikerna alltid håller högsta nivå.
– Det vi är ute efter är riktigt grundliga och tuffa kontroller av det vi gör på verkstäderna, säger Tomas Olsson, servicemarknadschef på företagets verksamhet i regionen.
För Tomas Olsson är det avgörande att hålla koll på kvaliteten. Det handlar om att alltid ligga på topp och att säkerställa en hög trovärdighet inför kunderna.
– Relationen till våra kunder måste alltid vara i toppklass, säger han.
Så kontrollanter som dyker upp och ger beröm … det är knappast det han är ute efter.
– Nej, jag förväntar mig ärlig och bra kommunikation, säger han.
Nu är företaget lyckligt lottade enligt Tomas Olsson. Kundnöjdheten är mycket bra och nivån på jobben de utför är hög.
– Och så ska det förbli. Men hittar kontrollanterna aldrig något vi kan göra bättre … då blir jag misstänksam.
Är ni även med i Godkänd bilverkstad?
– Det är vi automatiskt eftersom vi handlar med Volkswagen Groups varumärken. Det är revision varje år.
Hur många verkstäder ansvarar du för?
– Tre teknikerverkstäder de finns i Karlshamn, Karlskrona och Ronneby. I Ronneby har vi även vår skadeverkstad. Sammanlagt har vi 32 service- och skadetekniker här i regionen.
Har det blivit många KBV-kontroller redan?
– Ett 20-tal.
Lever de upp till förväntningarna?
– Absolut, ”so far so good”.
Ansvarig kvalitetscoach för Börjessons hos KBV är Per Ohlin.
Bild: Per Ohlin, KBV, och Tomas Olsson, Börjessons.