Tuffa kontroller – om Börjessons får bestämma

    1024 740 KBV
    • 0

    VW-handlaren Börjessons i Blekinge har gjort ett skifte när det gäller kontrollföretag för sina verkstäder. Sedan den 1 mars är det KBV som går in och checkar att teknikerna alltid håller högsta nivå.

    – Det vi är ute efter är riktigt grundliga och tuffa kontroller av det vi gör på verkstäderna, säger Tomas Olsson, servicemarknadschef på företagets verksamhet i regionen.

    För Tomas Olsson är det avgörande att hålla koll på kvaliteten. Det handlar om att alltid ligga på topp och att säkerställa en hög trovärdighet inför kunderna. 

    – Relationen till våra kunder måste alltid vara i toppklass, säger han. 

    Så kontrollanter som dyker upp och ger beröm … det är knappast det han är ute efter.

    – Nej, jag förväntar mig ärlig och bra kommunikation, säger han.

    Nu är företaget lyckligt lottade enligt Tomas Olsson. Kundnöjdheten är mycket bra och nivån på jobben de utför är hög.

    – Och så ska det förbli. Men hittar kontrollanterna aldrig något vi kan göra bättre … då blir jag misstänksam. 

    Är ni även med i Godkänd bilverkstad?

    – Det är vi automatiskt eftersom vi handlar med Volkswagen Groups varumärken. Det är revision varje år.

    Hur många verkstäder ansvarar du för? 

    – Tre teknikerverkstäder de finns i Karlshamn, Karlskrona och Ronneby. I Ronneby har vi även vår skadeverkstad. Sammanlagt har vi 32 service- och skadetekniker här i regionen.

    Har det blivit många KBV-kontroller redan?

    – Ett 20-tal. 

    Lever de upp till förväntningarna?

    – Absolut, ”so far so good”.

    Ansvarig kvalitetscoach för Börjessons hos KBV är Per Ohlin.

    Bild: Per Ohlin, KBV, och Tomas Olsson, Börjessons.