anslutna verkstäder
kvalitetscoacher
färre backjobb
helt nöjda kunder

KVALITETSUPPFÖLJNING FÖR VERKSTÄDER
Vi gör en bedömning av fackmässighet och kundhantering, åtgärdsbehov och rutiner. Vi har en webbportal för uppföljning av resultat och förbättringsåtgärder med unikt verktyg för egen och jämförande statistik.
VERKSTADSCOACH OCH KUNDATTITYDUNDERSÖKNING
Vi arbetar med verksamhetsutveckling där vi gör genomgång, analys, handlingsplaner och utvärdering. KBV:s kundenkät läggs i alla kontrollerade bilar eller distribueras till alla verkstadens kunder.


EFTERKONTROLLER
Våra kvalitetscoacher gör en bedömning av fackmässighet och kundhantering.
Opartisk kontroll kan beställas av verkstäder och försäkringsbolag.
MYSTERY SHOPPING OCH ANPASSADE KONTROLLER
Vi jobbar med mystery shopping, det vill säga anonyma tester av utfört arbete och kundhantering. Vi har även skräddarsydda kontrolltjänster med uppföljning av standards och anpassade kontroller av fordon och anläggning.



Spana in vår film här till vänster för att få reda på mer om vår verksamhet på KBV!
Det är enkelt att anlita KBV
- Grundläggande förutsättningar och allmänna avtalsvillkor
För att kunna bli kund till Kontrollerad Bilverkstad behöver verkstaden vara en reparations-, service- eller skadeverkstad. Företaget måste också uppfylla följande fem krav:
- Ställa upp på stickprovskontroller av utförda service- och reparationsarbeten.
- Följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
- Följa verkstadens reparationsvillkor.
- Lämna utfästa garantier på utförda reparationsarbeten.
- Lämna prisuppgifter till kunderna.
Allmänna avtalsvillkor:
- Avtalen är 12 månader, med en årsavgift (rätt till varumärke, web-portal)
- Uppdragets omfattning definieras i samband med att en ny årsperiod startar.
- Uppdraget redovisas i KBV:s web-portal (Inside).
- Kontrolltjänsterna faktureras månadsvis i efterskott
- För uppsägning av avtal gäller att denna meddelas minst tre månader innan gällande avtalsperiods utgång
- Stickprov
Om verkstaden uppfyller villkoren ovan går det bra att skicka en intresseanmälan via formuläret. Därefter återkommer vi med avtal för undertecknande. Innan firman får bli fullvärdig medlem gör Kontrollerad Bilverkstad under en kvalificeringsperiod ett antal stickprovskontroller på verkstaden. Antalet beror på hur många mekaniker och/eller plåtslagare verkstaden har.
- Uppstart
För att få en uppfattning om vad kontrollerna innebär görs en tydlig uppstart med genomgång av innehåll och omfattning av uppföljningen. Efter kvalificeringsperioden blir verkstaden godkänd och kan sätta upp den gröna punkten. Sedan görs årligen ett antal stickprovskontroller beroende på antalet mekaniker eller plåtslagare.
- Kostnader
Kostnaden för anslutning till Kontrollerad Bilverkstad varierar beroende på antalet anställda, men uppskattningsvis motsvarar avgiften och kontrollerna upp till cirka fem kronor per verkstadsjobb för en serviceverkstad. För en skadeverkstad rör det sig om cirka två kronor i timdebitering.
”En stor styrka med KBV:s koncept Kontrollerad Skadeverkstad är den uppföljning som vi får både lokalt inom koncernen och nationellt, jämfört med andra verkstäder. Den är oerhört viktig i vårt arbete med ständiga förbättringar”
”Vi har gjort en resa mot bättre reparationskvalitet och nöjdare kunder, såväl bilägare som försäkringsbolag. Detta med stöd från Kontrollerad Bilverkstad.”
”Vi anser att KBV både har erfarenhet och rutin som kontrollant samt har en hög trovärdighet hos kunderna”